nagy temetés
mondhatnám, h a közelgő dec 1-i aids világnap adja az aktualitását eheti sorozatunknak, mely a kór terjedése ellen küzdő kommunikációs és reklámmunkások opusiat kívánja tematizálni, és mért is ne. de talán közelebb van az igazsághoz, h az e hasábokon zajló reklámügyi közlönyök inkább egyfajta folyamatos gondolkodás eredményeként igyekszenek egymásra épülni, így az utóbbi hetek dolgozatai a katolikus egyház lehetetlen álláspontjáról a kotongumi használatát illetően és a nemsokára elkövetkező gumiszámok inkább motiválták az alábbiakat.
az aids-szel kapcsolatos kommunikáció persze mindannyiszor társadalmi célú reklámozást, magyar rövidítéssel tcr-t (public service advertising, psa) jelent. tkp külön kategória a reklámokon belül, bár alapvetően nincs másról szó, mint a gazdasági célú reklám technikáinak nonprofit célú használatáról - több-kevesebb sikerrel. az ígéret szempontjából 2 fő formája létezik, a segítségkérő (mo-n ez utóbbi a döntő hányad, sajnos gyakorlatilag szakmán kívüli minőségben és sokszor kétes célokért, ld pld a gyermekrák alapítvány évenkénti blöffjeit) ill a "szokásváltó" attitűdöt motiváló, hosszútávú kampányok (sorolandó példáink jórészt ide tartoznak). a tcr-k fontosságát jelzi, h tekintélyes szervezetek biztosítják a szakmai hátterét úgy külföldön, mint itthon.
hatékony és szerencsére egyre jobban terjedő közcélú kommunikációs eszköz ugyanakkor a vállalatok társadalmi felelősségvállalására apelláló ügyhöz kapcsolt marketingaktivitás is (cause related marketing), legismertebb példa erre talán a dove-é, avagy a nálunk inkább reklámjairól, mint termékeiről ismert wonderbra-é.
visszaélni persze mindennel lehet, ezzel is. mert mi köze 1 butikmárkának 1 család tragédiájához? mi lesz ebből: kevesebb aids-es vagy több eladott trikó? megvenni 1 döbbentes erejű fotót és rábiggyeszteni a logónkat, az még nem kommunikáció, sztem:
persze az evidencia, h az aids halálos és gyógyíthatatlan, máshogy is ábrázolható. különösen erős insighttal bírnak azon munkák, melyek a kór leggyakoribb terjedési útjára alapulnak. freud egyik alapvetése az orgazmus és a halálélmény rokonvoltának kifejtése. állítólag maga az orgazmus szó is eredeti jelentésében „kis halál"-t jelentett valamilyen ősi nyelven, de a mai francia is ismeri a „la petite mort" kifejezést, a rejtett összefüggésnek különös weboldalt is szenteltek. a saját temető-számunkról nem is beszélve.