de ad (temet1)
nehéz dió. halál és reklám. halál és élet. halál és egyáltalán. amilyen brutálisan egyszerű, annyira bonyolult. annak is aki készül rá (van ilyen? vö. s. freud dolgozatai), annak is aki elveszt valakit. persze a kultúra, mint mindenre, tudja a választ (legalábbis tudni véli, 1001 kegyeletteljes vagy éppen bizzarr, komikus és/vagy tragikus formában. némely kulturantropológusok szerint éppen e banális tény, mármint hogy jaj, meg kell halni az oka s eredője mindenfajta transzcendens tudati jelenség létrejöttének. a magyar néprajzi vonatkozásokat ld. a nagyszerű (néhai) kunt ernő munkásságában, pld)
meg persze szép őszi ünnepen vagyunk túl, jó hosszú hétvégével. ez adta az ötletet, h körülnézzek az ún. kegyeleti ipar kommunikációja kérdéskörben, hát bizony nem egyszerű. magának az iparágnak (temetők, temetkezési szolgáltatások, halottszállítók, sírkövesek, gyászruhakölcsönzők, gyászbeszédírók, hullakórusok, stb.) mondhatni nincs fellelhető ügynökségi reklámprodukciója. az mondjuk érthető, h 1 temető nem akar vicces reklámot magának. persze a többiek sem, a célközönség (halálra várók és gyászolók) nem feltétlen vannak humoruknál, kérdés, csak ők-e a célcsoport. a kreatív reklám persze nem ízetlen poénkodás, hanem célirányos, megjegyezhető és megkülönböztető erejű közlés. ami ilyet találtam, alább bemutatnám.
tipikus metrómédia, persze nem éppen halni készülőknek, hisz aki még a gondolatát is elutasítja, h majd egyszer dolga lesz ilyesmi céggel, az is ismerjen legalább 1 temetkezési vállalkozást. gondolta az ügynökség. az ügyfél meg bátor volt, mint a cigány lova („nem vak az, bátor") mer mi van mondjuk, ha vki épp ott suicide v csak úgy véletlenül tényleg... hát nem lennék egyikük helyében sem. (amúgy berlin, tiergarten megálló)
morbidnak ez sem kevésbé, de meg lehet-e úszni? nem is feltétlen kell, ha a célközönség még épp nem gyászol, de már nem ártana, ha tudná, h mi milyen remek luxuskoporsókat/urnákat gyártunk. és mért is ne? (a szlogen: még senki sem panaszkodott)
az elpusztíthatatlan pucérnős naptárak sem állnak meg az autószervizek kapujánál, simán betörnek a ravatalozókba is - halálvágy és erotika kapcsolatának vulgárfreudista és költészeti evidenciájának újabb fényes bizonyítékaként.
(a kiváló koporsókészítő cég eredeti falinaptárai mellet nagyszerű koporsós kulcstartókat, medálokat s egyéb remek reklámajándékokat is árul, tessék megtekinteni feltétlen. életvidám kopikat máshonnan is rendelhetünk, cumbejspíl:
a biztosítási szakma meg mindent bebiztosítana, amiért csak pénzt lehet kérni. itt tényleg működik a proaktív motiváció, hisz éppenhogy az előrelátásról szól, atyai humorral. vagyis nem riogatnak otrombán (vö. „A Nap holnap is felkel. És Ön?"), csak figyelmeztetnek - mosolyogva.
(ha nem lenne olvasható: miből fogod eltartani családod utána? a sírkövön: reklámfelület kiadó, telszám. gyilkos ügynökségi önirónia)
(felirat: ne hagyd a temetésed a gyerekeidre. remek.)