a többit megölte a rum s a sátán - yo-ho-ho, meg egy üveg rum!
reklámalkohológiai eszmefuttatásaink lassan sorra veszik az öt világpálinkát (úgyis mint tequila, vodka, viszki, konyak/brandy, rum), jöjjön hát ez utóbbi. igazi multikulturális ital, feltalálásához bedolgozott szinte az összes nagy kultúrkör (vö. öt világvallás). az alapanyag, a cukornád távol-keleti eredetű, s bár a pálinkafőzés tudománya is innen ered, a cukormelasz lepárlása lerészegedési célzattal valamiért nem jutott eszükbe se nekik, se az azt európába exportáló araboknak. ehhez kolombusz útja és a sok szomjas tengerész kellett, akik meghonosítván a cukornádkultúrát a karibi térségben, legott ki is kísérletezték a rum receptjét. eredete és fogyasztói bázisa évszázadokig stigmatizálta is az italt, jobb körökben a nevétől is fintorogni illett.
divatba minden bizonnyal a romantikus kalózregények hozták, melyek leghíresebbje, stevenson mester remeke éppen a címben idézett versike megfejtésére épült (ld még a. christie klasszikusát). irodalmi vetülete talán leginkább a 2. legiszákosabb írónak megválasztott hemingway műveiben érhető tetten, aki saját koktélreceptjével is beírta magát a világműveltség alapszótárába. szerző fejben már 7 éves korától (kincses sziget, ld. mint fent) igen kedveli, élvezetéről írna még kedvvel, de semmiképpen nem oly ízesen, mint azt jóbarátja teszi.
kommunikációs szempontból (termékfilozófia, üzenet, célcsoport) legközelebbi konkurenciája a viszki, a reklám-megkülönböztetés a zord, északi italoktól azér viszonylag könnyen megy:
és hopp 1 friss reklámegyezéses update:
(a szoknyaviszonylat tágabb összefüggésekben)
az angolszászok népvándorlásszerű kivándorlása ködös, hideg és drága hazájukból barátságosabb világokba pedig külön svungot is ad ennek a kis blődlinek: