igyál, a többit majd hozza a bor
a bor. az első ital. ami nélkül bizonyos kultúrák (pld. az európai) elképzelhetetlenek. kultúrtörténeti, metafizikai, esztétikai és lélektani alapvetés. intellektuális és zsigerien érzéki függés.
mit is csinált noé, miután kikötött? (vagy ahogy ezt 1 erdélyi anekdota értelmezi: a bort noé találta ki unalmában. hat állat vérét keverte össze. a hat állat az oroszlán, a tigris, a medve, a disznó, a majom és a galamb volt. ez a hatféle vér mutatkozik meg a részegek hatféle természetében. van, ki büszke, mint az oroszlán, kegyetlen, mint a tigris, düledezik, mint a medve, disznó módjára sárban hentereg, majomhoz hasonlóan bujálkodik, vagy olyan szelíd, mint a galamb. - kolozsvári g. e. gyűjtése amúgy)
dionüszosz, bacchus, krisztus vére, balassi, csokonai, petőfi, vörösmarty, ady stbetcuzwésatöbbi...
de legfőképp a zseniális tiszapalkonyai raktáros, 45 nyarán. a mai napig az egyetlen filozófiai minőségű mű a bornépek zsenialitásáról, a mámor józanságáról, a folyékony szerelemről. kötelező irodalom.
"mindazt, amihez kedved van, tedd meg. ne tagadd meg magadtól főként a szerelmet. és a bort. ha így élsz, akkor leülhetsz az országút szélére, előveheted a kulacsodat és ihatsz, és helyesen fogsz cselekedni."
"egyetek, szeressetek, gyönyörködjetek, és főként igyatok és igyatok és igyatok"
a legősibb márka.
wine. since 6000 BC.
hamvas béla után dőzs barátunk is értekezett már az egyes szeszkultúrák határán húzódó kollíziókról. hamvas szerint a pálinkanépek uralkodnivágyó, faragatlan, kiszámíthatatlan barbárok (vö vodka- és viszkikommunikációs fejtegetéseinkkel), míg a bornépek finom ízlésű, szelíd, egy kissé léha, de múzsai lelkek. azt is mondja, h mi (magyarok) is ez utóbbiak lennénk. bárha némi kételyekkel, de adjunk igazat neki, hisz a magyar bortörténelem erre predesztinálna valóban.
a magyar borkultúra és termékei gyakorlatilag mégis ismertetlenek a világpiacon. olvasunk folyton-folyvást nekibuzdulásokról, összefogásról, stratégiákról, kormányzati szerepvállalásról stb., de ettől még az izlandi kompon, a goai luxusétteremben vagy a krími ötcsillagosban chilei, argentín, dél-afrikai, ausztrál, kaliforniai falunevek uralják a borlapot. pedig arrafelé jó ha száz éve láttak először szőlőtőkét.
persze jók a boraik is, de a siker elsősorban kommunikációs: el tudták hitetni a világgal, h legalább olyan perfekt bornépek őkelmék, mint a jó franciák és az olaszok.
talán nekünk is ezt kéne megpróbálni. s ez nem is csak pénzkérdés, hanem legfőképp kulturális és társadalmi megújhodás.
a következő hetekben ezen kérdéseket boncolgatjuk tovább reklámantropológiai szempontból.
kezdjük tehát az alapösszefüggéssel: bor = palackozott, felcímkézett mágia, művészet, esztétikai mámor.
alapösszefüggés 2: a bor szőlőből, a címke papírból van. de legalább az animáció jó: