isten baranyai
a világtörténelem leghosszabb és legsikeresebb reklámkampánya minden bizonnyal a kereszténységé. bár vannak persze régebbi világvallások (buddhizmus, kínai univerzalizmus, zsidó hit), de azok kommunikációja nehezen értelmezhetők reklámtudományi szempontból, lévén céljuk nem elsősorban a minél több potenciális fogyasztó megnyerése a terméknek/szolgáltatásnak. az iszlámot ehelyütt pedig inkább nem boncolgatnánk, nehogy úgy járjon a blog.hu, mint a jyllands-posten.
a modell klasszikus: van megrendelő (isten), ügynökség (az ő egyháza), arculat (feszület), kampányarc (názáreti jézus), koronként/kampányonként változó szlogen (a gyűjteményes kiadást ld. újtestamentum néven), kiváló kreatívok (gyakorlatilag az egész európai képzőművészet a xx. sz-ig), média minden mennyiségben (a kódexektől a múzeumokon keresztül a templomokig), mi kell még? minden adott 1 jól felépített, mindenkit érintő insightra alapozott, sokcsatornás és integrált kommunikációs kampány sikeréhez.
működött is úgy 1900 éven keresztül, de még ma is a földkerekség legismertebb brandje jézus krisztus és az ő keresztje. persze azér tudjuk jól, h a siker nem csak a kommunikációs stratégia érdeme, kellett ahhoz néhány atipikus (korabeli ambient) eseménymarketing eszköz is, úgymint eretnekégetés, boszorkányüldözés, keresztes hadjáratok, vallásháborúk, inkvizíció, ellenreformáció ésatöbbi.
eheti sorozatunkban azonban nem a keresztény egyházak self promotion-jével foglakozunk elsősorban, sokkal inkább e 2000 éves kampányelemek továbbélésével a reklámnak nevezett tömegkulturális alkotásokban.
rögtön az első és legfontosabb kérdés: milyen nemzetiségű az isten?
magyarország val legolvasottab reklámügyi közlönye már mutatott be 1 rettenetes amerikai munkát annak illusztrálására, h a magyar bizony mégiscsak világnyelv. következzen itt egy másik (brit) gyöngyszem, hogy minden kétség eloszoljék: igenis a mi nyelvünk az első a földön, sőt.
(szegény j. krisztus nemkevésbé)
persze, a 300 évig sorsunkat nyomorító labancokat nem könnyű meggyőzni, szerintük meg isten csak német lehet, ráadásul sörivó, ami rendes kuruc körökben eleve felér az eredendő bűnnel.
ámbátor lehetne még modjuk norvég néni is, de azt hiszem ezt az elméletet már nem kell komolyan vennünk. persze, ha belegondolunk, hogy a mi petőfink tkp egy zsidó nő volt...
(és azért említsük meg ehelyt nevezett videomegosztóját is)